Op vrijdag 8 november toonden eerstejaars leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum een indrukwekkend staaltje groene creativiteit.
Ook deze keer waren we, samen met 31 andere juryleden, vanuit Klimaatadaptatie Groningen aanwezig om de groene schoolpleinen van de leerlingen te beoordelen. De school was omgetoverd tot een expositieruimte, vol maquettes en frisse ideeën voor duurzamere schoolpleinen. Onder leiding van IVN (Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid) werkten de leerlingen wekenlang aan ontwerpen die de schoolpleinen van hun oude basisscholen groener, leuker en klimaatadaptiever maken.
Terug naar de basisschool
Om goed te kunnen begrijpen wat de basisscholen nodig hebben om het schoolplein leuker en groener te maken, gingen de eerstejaars terug naar hun oude basisschool. Met vragen en notitieblokken in de aanslag interviewden ze directeuren en leerlingen, op zoek naar inspiratie én echte wensen. Hun ontdekkingen waren divers: meer bomen voor schaduw, een klimwand, betere waterafvoer bij hevige regenbuien en een moestuin waar leerlingen kunnen ontdekken hoe je zelf eten verbouwd. Gewapend met deze inzichten én nieuwe kennis over klimaat en vergroening, gingen ze aan de slag.
Innovatie en slimme oplossingen
De leerlingen brachten hun ideeën tot leven in zelfgemaakte maquettes. Ze bedachten super duurzame en slimme oplossingen, zoals grind in plaats van gras om beter regenwater op te vangen en houtsnippers rond het gras om katten tegen te houden. Eén groep bedacht een bijzonder sociaal element: een bankje voor eenzame kinderen, waar je kunt gaan zitten als je uitgenodigd wilt worden om mee te spelen. Een andere groep hield rekening met toegankelijkheid voor kinderen met een beperking.
Veel van de door de leerlingen bedachte ideeën zijn enorm klimaatadaptief, denk aan afwateringsystemen, veel groen tegen de warmte en stimuleren van biodiversiteit. Dit laat zien dat de leerlingen veel kennis en creativiteit hebben waar we veel van kunnen leren en waar we gebruik van moeten maken.
Levensechte leerervaringen
Nena, Sarah en Marte, drie enthousiaste ontwerpsters, vertelden wat ze allemaal hebben geleerd. “Nu weten we hoe je een maquette maakt, hoe je een pitch houdt én waarom grind handig is bij regen.” En ze dachten ook aan de toekomst: “Ons ontwerp is veel leuker en beter voor het milieu, en er is meer schaduw voor de zomer.” Sommige leerlingen willen hun plannen zelfs presenteren aan de directeur van hun oude basisschool in de hoop dat ze ooit uitgevoerd worden.
Sponsorloop voor een groen schoolplein
Een paar leerlingen hadden zelfs een plan bedacht om hun ontwerp werkelijkheid te maken. De directeur gaf aan dat een groen schoolplein pas in 2030 mogelijk is, bij voldoende budget. Maar voor de leerlingen duurt dit veel te lang – ze kwamen direct met een oplossing. “We kunnen een sponsorloop organiseren!” riepen ze enthousiast. Een prachtige manier om hun betrokkenheid te tonen én alvast geld in te zamelen voor een milieuvriendelijk en klimaatadaptief plein.
Leerlingen denken vanuit kansen
Achteraf is de jury – bestaande uit experts op het gebied van klimaatadaptatie – vol lof. Ze zijn onder de indruk van de creativiteit van de leerlingen. “Het hield me wel echt een spiegel voor”, zegt jurylid Patrick van de Landschapswerkplaats. “Je denkt vanuit je werk vaak vanuit risico’s, maar de leerlingen denken vooral vanuit mogelijkheden en kansen.”
Ook Kees Siderius van IVN is onder de indruk: “Voor IVN is dit project helemaal geslaagd,” zegt hij trots. “Ons doel is om jong en oud bewuster te maken van hun leefomgeving. En als ik zie hoe de leerlingen hier over hun ontwerpen vertellen, dan weet ik dat dat gelukt is!”
De jeugd laat haar stem horen
Deze dag vol toekomstplannen, betrokkenheid en creatieve oplossingen laat zien hoe belangrijk vergroening en duurzaamheid zijn voor de jongere generatie. Klimaatadaptatie staat misschien niet direct op de radar van de leerlingen, maar onbewust verwerken ze het thema al in veel van hun plannen!